domingo, 12 de abril de 2009

70 anys contra el català, mentides amb el suport de l´Ajuntament de Barcelona.

Me he quedado de pasta de boniato al ver esta mañana en la puerta de mi casa un cartel anunciando este acto.


El proper diumenge 19 d'abril la cruïlla entre el Passeig de Gràcia i la Diagonal de Barcelona (Els jardinets de Gràcia) acollirà l'acte "70 anys contra el català", un acte que vol recordar el setantè aniversari del genocidi franquista contra la llengua catalana i contra el ple reconeixement dels drets dels catalans a Europa. Serà a les 12 del migdia, on escriptors i actors "llegiran articles satírics i improperis contra Franco i contra els qui encara avui ataquen la nostra llengua". Hi haurà també una demanda final per retirar l'estàtua en honor de la victòria de les tropes ocupants l'any 1939 i per a la restitució del monument a Pi i Maragall en aquell emplaçament.

Ho organitzen la Comissió de la Dignitat, l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana (AELC) i l'Associació d'Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC).




Se me ocurren un millón de razones para hacer un acto en contra de Franco. El hecho de que fuese un dictador ya es razón suficiente para contar con la repulsa de cualquier demócrata. Pero lo que no se puede hacer es mentir y contar la historia a tu manera. Es totalmente falso que llevemos "70 años contra el catalán" y una falacia que exisitiese un genocidio franquista contra la lengua catalana. Lo que perseguían Franco y sus secuaces eran ideas, no la lengua en las que se decían. Murieron muchos rojos castellanohablantes en Barcelona.
Ahora que es Semana Santa podríamos recuperar la película "El Judes", una película de 1.952, rodada en Esparreguera totalmente en catalán. El director fue el prolífico Ignacio F. Iquino, que murió muchos años después, ya que en ningún momento se le envió al paredón por hacer una película en catalán.
Los bilingües catalanes estamos acostumbrados a escuchar mentiras sobre el pasado que legitiman la "anormalización" del catalán en el presente y en el futuro, pero lo que no debemos permitir es que el cartel anunciante de esta solemne mentira ponga bien clarito que este acto cuenta con "el suport de l´Ajuntament de Barcelona". Cada uno es libre de mentir con su dinero pero no con el de todos.

1 comentario:

Rai dijo...

Que es pogués fer una pelicula en català no vol dir que aquesta llengua no fos perseguida. Per donar dos exemples, fins el 1970 no es va poder estudiar català a les escoles (com a optativa) i els noms de les persones havien de ser obligatoriament en castellà i no en català. Per no parlar de la prohibició de l'ús del català en actes públics. ¿O esto es mentira?